Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményének hazai anyakönyvezése
Ügy típusa:
Anyakönyvi ügyek
Ügy fajtája:
Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményének hazai anyakönyvezése
Eljárás típusa:
Államigazgatási hatósági ügy
Hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése:
Budapest Főváros Kormányhivatala
Hazai Anyakönyvi Osztálya
Ténylegesen eljáró szerv megnevezése:
Kapuvári Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezetője
Illetékességi területe:
A hazai anyakönyvezés iránti kérelmet lakóhelytől függetlenül bármely település Polgármesteri Hivatalának anyakönyvvezetőjénél elő lehet terjeszteni.
Külföldön élő magyar állampolgár bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél is előterjesztheti.
Ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok:
Születés hazai anyakönyvezése iránti kérelem:
- A születés tényét bizonyító eredeti idegen nyelvű okirat hiteles magyar nyelvű fordítása.
- Szülők személyazonosításra alkalmas, és állampolgárságot igazoló okmányai (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél, lakcímet igazoló hatósági igazolvány).
- Szülők házassági anyakönyvi kivonata, amennyiben a gyermek házasságon kívül született teljes hatályú apai elismerés megtétele szükséges.
- Szülők nyilatkozata a gyermek névviselésére és a lakóhelyére vonatkozóan.
Házasság hazai anyakönyvezése iránti kérelem:
- Házasság tényét bizonyító eredeti idegen nyelvű okirat hiteles magyar nyelvű fordítása.
- A férj, feleség személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmányai (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél, lakcímet igazoló hatósági igazolvány).
- A férj, feleség nyilatkozatai a házassági névviselésről, amennyiben azt a házassági anyakönyvi kivonat nem tartalmazza.
A férj, feleség családi állapotának igazolása céljából:
- elvált családi állapot esetén az utolsó megszűnt házasság felbontását, vagy érvénytelenné nyilvánítását tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat,
- özvegy családi állapot estén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy a házastárs halálát megjegyzésként tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat, vagy a házastársat holtnak nyilvánító, illetőleg halál tényét megállapító jogerős bírói határozatot tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat.
- Az előző házasság megszűnése utáni névviselés megállapítására be kell mutatni a házassági anyakönyvi kivonatot.
Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése iránti kérelem:
- Házassági anyakönyvi kivonat (mely tartalmazza a válás tényét) hiteles magyar nyelvű fordítása, vagy a házasság felbontását igazoló jogerős végzés hiteles magyar nyelvű fordítása
- EU tagállamában kimondott válás esetén un. Brüsszel II. igazolás. Az igazolást csak külön kérésre adja ki az eljáró bíróság, melyet nem szükséges fordíttatni.
Haláleset hazai anyakönyvezése iránti kérelem:
- Az elhalálozás tényét bizonyító eredeti okirat hiteles magyar nyelvű fordítása
- Az elhalt személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmányai eredetben (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél, lakcímet igazoló hatósági igazolvány).
Családi állapot igazolására:
- Elvált családi állapot esetén az utolsó megszűnt házasság felbontását, vagy érvénytelenné nyilvánítását tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat,
- Özvegy családi állapot estén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy a házastárs halálát megjegyzésként tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat, vagy a házastárs holtnak nyilvánító, illetőleg halál tényét megállapító jogerős bírói határozatot tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat.
Eljárási illetékek (igazgatási szolgáltatási díjak) meghatározása:
nincs
Alapvető eljárási szabályok (kérelem benyújtásának módja, helye, ideje):
A magyar állampolgár köteles kezdeményezni a külföldön történt házasságkötésének, bejegyzett élettársi kapcsolata létesítésének, gyermeke külföldön történt születésének, valamint a magyar állampolgárságú házastársa, bejegyzett élettársa, gyermeke és szülője külföldön történt halálának hazai anyakönyvezését
A hazai anyakönyvezés iránti kérelem a lakóhelytől függetlenül bármely település Polgármesteri Hivatalának anyakönyvvezetőjénél, vagy bármely konzuli tisztviselőnél előterjeszthető, aki az iratokat továbbítja a Budapest Főváros Kormányhivatala Hazai Anyakönyvi Osztálya részére.
Ha magyar állampolgár külföldön történt születéséről, házasságkötéséről, bejegyzett élettársi kapcsolatáról vagy halálesetéről az anyakönyvvezető vagy a konzuli tisztviselő tudomást szerez, az anyakönyvezést hivatalból kezdeményezi.
Ügyfélfogadás ideje:
A hivatal ügyfélfogadási rendje:
hétfőn | 8:00-12:00 óráig |
szerdán | 8:00-12:00 óráig |
csütörtökön | 8:00-12:00 óráig 13:00-16:00 |
Az ügyintézés határideje (elintézési, fellebbezési határidő):
5 nap az iratok felterjesztésére
A hazai anyakönyvezési eljárás ügyintézési határideje 60 nap
Az ügyek intézését segítő útmutatók (Az ügymenetre vonatkozó tájékoztatás):
Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményéről kiállított okirat hiteles magyar nyelvű fordításban a külföldi okiratok elfogadhatóságára vonatkozó szabályok figyelembevételével (diplomáciai felülhitelesítés, Apostille) fogadható el.
Az anyakönyvi eljárásban csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda vagy hivatásos konzul által készített fordítás fogadható el.
Amennyiben a szülők házassága nincs Magyarországon anyakönyvezve, a gyermek hazai anyakönyvezésének kérelmezésével egy időben annak anyakönyvezését is kérelmezni kell.
Külföldön született magyar állampolgárt a születés anyakönyvezésével egyidejűleg a Fővárosi Kormányhivatal Anyakönyvi Osztálya veszi nyilvántartásba (polgárok személyi adat- és lakcímnyilvántartása) és gondoskodik a lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiállításáról is.
Az ügyintézéshez használt letölthető formanyomtatványok (Igénybe vehető elektronikus programok elérése)
nincs
Időpontfoglalás:
időpont egyeztetés telefonon
Kapcsolódó jogszabályok jegyzéke:
- 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról
- 429/2017.(XII.20.) Korm. rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
- 1979. évi 13. tvr. nemzetközi magánjogról
- 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
Tájékoztatás az ügyfelet megillető jogokról és az ügyfelet terhelő kötelezettségekről:
Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog és az eljárás során az anyanyelv használatának joga.
A közigazgatási hatósági eljárásban az ügyfél köteles jóhiszeműen eljárni.
Az ügyfél magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére. Az ügyfél jóhiszeműségét az eljárásban vélelmezni kell, a rosszhiszeműség bizonyítása a hatóságot terheli