Ugrás a fő tartalomhoz
Akadálymentes honlap
Kezdőlap
2024.06.30., vasárnap - Pál napja
Kapuvár
Ügymenetleírások

Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményének hazai anyakönyvezése

Anyakönyvi ügyek
2024. március 14.
2024. Február 9-10.
09:00 - 19:00
2024. Február 9-10.
09:00 - 19:00

Ügy típusa:

Anyakönyvi ügyek

Ügy fajtája:

Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményének hazai anyakönyvezése

Eljárás típusa:

Államigazgatási hatósági ügy

Hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése:

Budapest Főváros Kormányhivatala

Hazai Anyakönyvi Osztálya

Ténylegesen eljáró szerv megnevezése:

Kapuvári Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezetője

Illetékességi területe:

A hazai anyakönyvezés iránti kérelmet lakóhelytől függetlenül bármely település Polgármesteri Hivatalának anyakönyvvezetőjénél elő lehet terjeszteni.

Külföldön élő magyar állampolgár bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél is előterjesztheti.

Ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok:

Születés hazai anyakönyvezése iránti kérelem:

  • A születés tényét bizonyító eredeti idegen nyelvű okirat hiteles magyar nyelvű fordítása.
  • Szülők személyazonosításra alkalmas, és állampolgárságot igazoló okmányai (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél, lakcímet igazoló hatósági igazolvány).
  • Szülők házassági anyakönyvi kivonata, amennyiben a gyermek házasságon kívül született teljes hatályú apai elismerés megtétele szükséges.
  • Szülők nyilatkozata a gyermek névviselésére és a lakóhelyére vonatkozóan.

Házasság hazai anyakönyvezése iránti kérelem:

  • Házasság tényét bizonyító eredeti idegen nyelvű okirat hiteles magyar nyelvű fordítása.
  • A férj, feleség személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmányai (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél, lakcímet igazoló hatósági igazolvány).
  • A férj, feleség nyilatkozatai a házassági névviselésről, amennyiben azt a házassági anyakönyvi kivonat nem tartalmazza.

A férj, feleség családi állapotának igazolása céljából:

  • elvált családi állapot esetén az utolsó megszűnt házasság felbontását, vagy érvénytelenné nyilvánítását tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat,
  • özvegy családi állapot estén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy a házastárs halálát megjegyzésként tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat, vagy a házastársat holtnak nyilvánító, illetőleg halál tényét megállapító jogerős bírói határozatot tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat.
  • Az előző házasság megszűnése utáni névviselés megállapítására be kell mutatni a házassági anyakönyvi kivonatot.

Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése iránti kérelem:

  • Házassági anyakönyvi kivonat (mely tartalmazza a válás tényét) hiteles magyar nyelvű fordítása, vagy a házasság felbontását igazoló jogerős végzés hiteles magyar nyelvű fordítása
  • EU tagállamában kimondott válás esetén un. Brüsszel II. igazolás. Az igazolást csak külön kérésre adja ki az eljáró bíróság, melyet nem szükséges fordíttatni.

Haláleset hazai anyakönyvezése iránti kérelem:

  • Az elhalálozás tényét bizonyító eredeti okirat hiteles magyar nyelvű fordítása
  • Az elhalt személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmányai eredetben (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél, lakcímet igazoló hatósági igazolvány).

Családi állapot igazolására:

  • Elvált családi állapot esetén az utolsó megszűnt házasság felbontását, vagy érvénytelenné nyilvánítását tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat,
  • Özvegy családi állapot estén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy a házastárs halálát megjegyzésként tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat, vagy a házastárs holtnak nyilvánító, illetőleg halál tényét megállapító jogerős bírói határozatot tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat.

Eljárási illetékek (igazgatási szolgáltatási díjak) meghatározása:

nincs

Alapvető eljárási szabályok (kérelem benyújtásának módja, helye, ideje):

A magyar állampolgár köteles kezdeményezni a külföldön történt házasságkötésének, bejegyzett élettársi kapcsolata létesítésének, gyermeke külföldön történt születésének, valamint a magyar állampolgárságú házastársa, bejegyzett élettársa, gyermeke és szülője külföldön történt halálának hazai anyakönyvezését

A hazai anyakönyvezés iránti kérelem a lakóhelytől függetlenül bármely település Polgármesteri Hivatalának anyakönyvvezetőjénél, vagy bármely konzuli tisztviselőnél előterjeszthető, aki az iratokat továbbítja a Budapest Főváros Kormányhivatala  Hazai Anyakönyvi Osztálya részére. 

Ha magyar állampolgár külföldön történt születéséről, házasságkötéséről, bejegyzett élettársi kapcsolatáról vagy halálesetéről az anyakönyvvezető vagy a konzuli tisztviselő tudomást szerez, az anyakönyvezést hivatalból kezdeményezi.

Ügyfélfogadás ideje:

A hivatal ügyfélfogadási rendje:

hétfőn 8:00-12:00 óráig
szerdán 8:00-12:00 óráig
csütörtökön 8:00-12:00 óráig  13:00-16:00

Az ügyintézés határideje (elintézési, fellebbezési határidő):

5 nap az iratok felterjesztésére

A hazai anyakönyvezési eljárás ügyintézési határideje 60 nap

Az ügyek intézését segítő útmutatók (Az ügymenetre vonatkozó tájékoztatás):

Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményéről kiállított okirat hiteles magyar nyelvű fordításban a külföldi okiratok elfogadhatóságára vonatkozó szabályok figyelembevételével (diplomáciai felülhitelesítés, Apostille) fogadható el.

Az anyakönyvi eljárásban csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda vagy hivatásos konzul által készített fordítás fogadható el.

Amennyiben a szülők házassága nincs Magyarországon anyakönyvezve, a gyermek hazai anyakönyvezésének kérelmezésével egy időben annak anyakönyvezését is kérelmezni kell.
Külföldön született magyar állampolgárt a születés anyakönyvezésével egyidejűleg a Fővárosi Kormányhivatal Anyakönyvi Osztálya veszi nyilvántartásba (polgárok személyi adat- és lakcímnyilvántartása) és gondoskodik a lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiállításáról is.

Az ügyintézéshez használt letölthető formanyomtatványok (Igénybe vehető elektronikus programok elérése)

nincs

Időpontfoglalás:

időpont egyeztetés telefonon

Kapcsolódó jogszabályok jegyzéke:

  • 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról
  • 429/2017.(XII.20.) Korm. rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
  • 1979. évi 13. tvr. nemzetközi magánjogról
  • 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról
  • 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
  • 2016. évi CL. törvény az általános  közigazgatási rendtartásról 

Tájékoztatás az ügyfelet megillető jogokról és az ügyfelet terhelő kötelezettségekről:

Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog és az eljárás során az anyanyelv használatának joga.

A közigazgatási hatósági eljárásban az ügyfél köteles jóhiszeműen eljárni.

Az ügyfél magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére. Az ügyfél jóhiszeműségét az eljárásban vélelmezni kell, a rosszhiszeműség bizonyítása a hatóságot terheli

2024. március 14.

Rendezvénynaptár

< 2024. június >
H K SZ CS P SZO V
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Választási információk

További galériák