Házassági névviselési forma módosítása
Ügy típusa:
Anyakönyvi ügyek
Ügy fajtája:
Házassági névviselési forma módosítására irányuló eljárás
Eljárás típusa:
Államigazgatási hatósági ügy
Hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése:
Kapuvári Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezetője
Ténylegesen eljáró szerv megnevezése:
A kérelmet bármely települési anyakönyvvezetőnél elő lehet terjeszteni.
Illetékességi területe:
Elektronikus anyakönyvben szereplő bejegyzés esetén bármely anyakönyvvezető, az elektronikus anyakönyvben még nem szereplő anyakönyvi bejegyzés esetén a nyilvántartó anyakönyvvezető, elektronikusan benyújtott kérelem esetén a házasságkötés helye szerint illetékes anyakönyvi szerv, elektronikusan benyújtott kérelem alapján indult automatikus döntéshozatali eljárásban a kijelölt anyakönyvi szerv illetékes.
Ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok:
- Érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély
- Lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány
- Házassági anyakönyvi kivonat
- Elvált családi állapot esetén: a házasság felbontását igazoló jogerős bírósági ítélet, vagy a házasság felbontásának tényét tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat
- Özvegy családi állapot esetén: az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy az elhunyt házastárs halálának tényét tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat
Eljárási illetékek (igazgatási szolgáltatási díjak) meghatározása:
Az eljárás illetékmentes.
Alapvető eljárási szabályok (kérelem benyújtásának módja, helye, ideje):
A házassági név az a név, amely az érintettet az anyakönyvi bejegyzés alapján megilleti. A házassági név a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) szabályai szerint képezhető.
A házassági névviselési forma – a házasság fennállása alatt, vagy annak megszűnése után – a Ptk. szabályainak megfelelően az érintett kérelmére módosítható.
A házassági név módosítására irányuló kérelem személyesen, illetve elektronikus úton terjeszthető elő. Ha a kérelmező a házassági névviselési forma módosításával érintett házasságát külföldön kötötte, a kérelem elbírálásának feltétele a házasság hazai anyakönyvezése.
Ügyfélfogadás ideje:
Telefonos időpont egyeztetés ajánlott!
A hivatal ügyfélfogadási rendje:
hétfő | 8:00-12:00 óráig |
szerda | 8:00-12:00 óráig |
csütörtök | 8:00-12:00 óráig és 13:00-16:00 óráig |
Az ügyintézés határideje (elintézési, fellebbezési határidő):
15 nap, automatikus döntéshozatali eljárásban azonnal. Az anyakönyvvezető anyakönyvi eljárásában nincs helye fellebbezésnek.
Az ügyintézéshez használt letölthető formanyomtatványok:
-
Igénybe vehető elektronikus programok:
Ügyfélkapu
Kapcsolódó jogszabályok jegyzéke:
- 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról
- 429/2017.(XII.20.) Kormány rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
Tájékoztatás az ügyfelet megillető jogokról és az ügyfelet terhelő kötelezettségekről:
A közigazgatási hatósági eljárásban az ügyfeleket megilleti a szakszerű, egyszerű, együttműködő és jóhiszemű eljárás, a törvény előtti egyenlőség és egyenlő bánásmód, a jogszabályban meghatározott határidőn belül hozott döntéshez való jog, valamint az eljárás során az anyanyelv használatának joga. Az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet. Az ügyfél köteles jóhiszeműen eljárni és együttműködni. Senkinek a magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére. Az ügyfél jóhiszeműségét az eljárásban vélelmezni kell, a rosszhiszeműség bizonyítása a hatóságot terheli.