Házassági név megváltoztatása
Ügy típusa:
Anyakönyvi ügyek
Ügy fajtája:
Házassági név megváltoztatására irányuló eljárás
Eljárás típusa:
Államigazgatási hatósági ügy
Hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése:
Kapuvári Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezetője
Ténylegesen eljáró szerv megnevezése (hatáskör átruházás esetén):
A kérelmet bármely települési anyakönyvvezetőnél, külföldön élő magyar állampolgár esetén bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél elő lehet terjeszteni.
Illetékességi területe:
Az eljárás az elektronikus anyakönyvi rendszer alkalmazásával történik. Az eljárás lefolytatására a nyilvántartó anyakönyvvezető illetékes. Amennyiben az anyakönyvbe történő adatbejegyzés, adatmódosítás, adattörlés az anyakönyvi szerv hatáskörébe tartozik, akkor arra az anyakönyvi esemény helye szerinti anyakönyvi szerv az illetékes.
Az elektronikus anyakönyvben szereplő anyakönyvi eseményt érintő, kérelemre induló anyakönyvi eljárás lefolytatására és az adatváltozás bejegyzésére bármely anyakönyvvezető és anyakönyvi szerv illetékes.
Ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok:
- Érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély
- Lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány
- Születési anyakönyvi kivonat (amennyiben rendelkezésre áll)
- Családi állapotot tanúsító okirat (amennyiben rendelkezésre áll):
- Nős/férjes családi állapot esetén: házassági anyakönyvi kivonat
- Elvált családi állapot esetén: a házasság felbontását igazoló jogerős bírósági ítélet, vagy a házasság felbontásának tényét tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat
- Özvegy családi állapot esetén: az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy az elhunyt házastárs halálának tényét tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat
Eljárási illetékek (igazgatási szolgáltatási díjak) meghatározása:
Az eljárás illetékmentes.
Alapvető eljárási szabályok (kérelem benyújtásának módja, helye, ideje):
Az anyakönyvvezető a volt házastársa nevét viselő személy kérelmére a házassági neve megváltozását az anyakönyvbe bejegyzi, ha a házasság megszűnt és igazolható, hogy a volt házastársa nevét a kért formában használta.
A házassági név megváltoztatására irányuló eljárás lefolytatására akkor van szükség, ha a házasság megszűnését (pl. házastárs halála vagy válás) követően megállapítást nyer, hogy az özvegy/elvált személy egy korábbi adminisztrációs hiba következtében nem azt a házassági nevet viseli, amelyet viselnie kellene. Például: az elhalt férj születési neve Tót Péter János, azonban a házassági anyakönyvbe Tóth Péter néven jegyezték be. Ennek az adminisztrációs hibának az eredménye az, hogy a felesége Tóth Péterné házassági nevet viseli, a Tót Péter Jánosné név helyett.
A kérelmet személyesen kell benyújtani az e célra rendszeresített nyomtatványon, a nyomtatványt az anyakönyvvezető, valamint a hivatásos konzuli tisztviselő biztosítja. Ha a kérelmező házasságát külföldön kötötte, a kérelem elbírálásának feltétele a házasság hazai anyakönyvezése.
Ügyfélfogadás ideje:
Telefonos időpont egyeztetés ajánlott!
A hivatal ügyfélfogadási rendje:
hétfő: | 8:00-12:00 óráig |
szerda: | 8:00-12:00 óráig |
csütörtök: | 8:00-12:00 óráig és 13:00-16:00 óráig |
Az ügyintézés határideje (elintézési, fellebbezési határidő):
15 nap. Az anyakönyvvezető anyakönyvi eljárásában nincs helye fellebbezésnek.
Az ügyintézéshez használt letölthető formanyomtatványok:
-
Igénybe vehető elektronikus programok:
Kapcsolódó jogszabályok jegyzéke:
- 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról
- 429/2017.(XII.20.) Kormány rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
Tájékoztatás az ügyfelet megillető jogokról és az ügyfelet terhelő kötelezettségekről:
A közigazgatási hatósági eljárásban az ügyfeleket megilleti a szakszerű, egyszerű, együttműködő és jóhiszemű eljárás, a törvény előtti egyenlőség és egyenlő bánásmód, a jogszabályban meghatározott határidőn belül hozott döntéshez való jog, valamint az eljárás során az anyanyelv használatának joga. Az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet. Az ügyfél köteles jóhiszeműen eljárni és együttműködni. Senkinek a magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére. Az ügyfél jóhiszeműségét az eljárásban vélelmezni kell, a rosszhiszeműség bizonyítása a hatóságot terheli.