Haláleset anyakönyvezése
Ügy típusa:
Anyakönyvi ügyek
Ügy fajtája:
Haláleset anyakönyvezése
Eljárás típusa:
Államigazgatási hatósági ügy
Hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése:
Kapuvári Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezetője
Ténylegesen eljáró szerv megnevezése:
Kapuvári Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezetője
Illetékességi területe:
Kapuvár város közigazgatási területe
Ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok:
Halottvizsgálati bizonyítvány I-IV. példánya
Elhunyt magyar állampolgár esetén:
- Érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély
- Lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány
- Születési anyakönyvi kivonat (amennyiben rendelkezésre áll)
- Családi állapotot tanúsító okirat (amennyiben rendelkezésre áll)
- Nős/férjes családi állapot esetén: házassági anyakönyvi kivonat
- Elvált családi állapot esetén: a házasság felbontását igazoló jogerős bírósági ítélet, vagy a házasság felbontásának tényét tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat
- Özvegy családi állapot esetén: az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy az elhunyt házastárs halálának tényét tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat
Elhunyt külföldi állampolgár esetén:
- Érvényes személyazonosításra és állampolgárságára vonatkozó okmányok
- Magyarországi tartózkodásra vagy külföldi utazásra jogosító okmányok
- Családi állapotot tanúsító okirat (amennyiben rendelkezésre áll)
Eljárási illetékek (igazgatási szolgáltatási díjak) meghatározása:
Az eljárás illetékmentes.
Alapvető eljárási szabályok (kérelem benyújtásának módja, helye, ideje):
A halálesetet anyakönyvezése céljából a halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló kormányrendeletben megjelölt személy vagy szerv az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér útján haladéktalanul bejelenti az illetékes anyakönyvvezetőnek.
A haláleset bejelentését követően az eltemettetésre kötelezett személy, egyéb hozzátartozó, vagy az ügyben eljáró temetkezési szolgáltató az ügyintézéshez szükséges dokumentumokat, okmányokat az anyakönyvvezetőnek átadja.
Az anyakönyvvezető az elhalt személy átadott személyazonosító igazolványát, személyi azonosítóját és lakcímét igazoló hatósági igazolványát érvényteleníti.
Az anyakönyvvezető az általa érvénytelenített személyazonosító igazolványt erre irányuló kérelem esetén visszaadja az elhalt személy hozzátartozójának.
Az anyakönyvvezető az elhalt vissza nem igényelt érvénytelenített okmányát, további, személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványát, magyar hatóságok által kiállított úti okmányát, vezetői engedélyét továbbítja a haláleset helye szerint illetékes járási hivatalnak, az idegenrendészeti vagy menekültügyi hatóság által kiállított magyarországi tartózkodásra vagy külföldi utazásra jogosító okmányokat a kiállító idegenrendészeti vagy menekültügyi hatóságnak.
Ügyfélfogadás ideje:
A hivatal ügyfélfogadási rendje:
hétfő | 8:00-12:00 óráig |
szerda | 8:00-12:00 óráig |
csütörtök | 8:00-12:00 óráig és 13:00-16:00 óráig |
Az ügyintézés határideje (elintézési, fellebbezési határidő):
Az anyakönyvvezető a halálesetet a bejelentést követően – ha az anyakönyvezéshez szükséges, kormányrendeletben meghatározott adatok rendelkezésre állnak és a tényállás tisztázott – haladéktalanul anyakönyvezi. Az anyakönyvvezető anyakönyvi eljárásában nincs helye fellebbezésnek.
Az ügyintézéshez használt letölthető formanyomtatványok:
-
Igénybe vehető elektronikus programok:
-
Kapcsolódó jogszabályok jegyzéke:
- 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról
- 429/2017.(XII.20.) Kormány rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
Tájékoztatás az ügyfelet megillető jogokról és az ügyfelet terhelő kötelezettségekről:
A közigazgatási hatósági eljárásban az ügyfeleket megilleti a szakszerű, egyszerű, együttműködő és jóhiszemű eljárás, a törvény előtti egyenlőség és egyenlő bánásmód, a jogszabályban meghatározott határidőn belül hozott döntéshez való jog, valamint az eljárás során az anyanyelv használatának joga. Az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet. Az ügyfél köteles jóhiszeműen eljárni és együttműködni. Senkinek a magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére. Az ügyfél jóhiszeműségét az eljárásban vélelmezni kell, a rosszhiszeműség bizonyítása a hatóságot terheli.