2024. március 28. , 11:58
Köszöntjük Gedeon, Johanna nevű kedves olvasóinkat!
Keresés
Keresendő szöveg, kifejezés:
 
Belépés
Ha már regisztrált, lépjen be!
  
Eseménynaptár
H K Sz Cs P Sz V
         1  2  3
 4  5  6  7  8  9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


 Események

   Fotógaléria

   Könyvajánló


Elnyert pályázatok
 
     
 Elnyert pályázatok - sikeres projektek








 




 








EUvonal
Ügyintézés

Az e-ügyintézés az Önkormányzati Hivatali Portál (OHP) oldalon lehetséges!
Ide kattintva átirányitjuk az elektronikus ügyintézés oldalra!

Születési név megváltoztatása


Ügy típusa: Anyakönyvi ügyek

Ügy fajtája:

Névváltoztatási eljárás-születési név megváltoztatása

 

Eljárás típusa:

Államigazgatási hatósági ügy

 

Hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése:

Anyakönyvi ügyekért felelős miniszter

 

Ténylegesen eljáró szerv megnevezése:

Elbírálás: Budapest Főváros Kormányhivatala Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztály Névváltoztatási és Anyakönyvi Osztály

Illetékességi területe:

országos

 

Kérelem benyújtása: 

bármely polgármesteri hivatal anyakönyvvezetőjénél, külföldön élő magyar állampolgár esetén bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél előterjeszthető.

 

Ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok:

Nagykorú kérelmező esetén:

  • Személyazonosításra, magyar állampolgárság igazolására alkalmas okmányok: személyazonosító igazolvány, vezetői engedély vagy útlevél, és lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány.

Kiskorú kérelmező esetén:

  • A szülői felügyeletet gyakorló szülők együttes személyes megjelenése szükséges személyazonosításra alkalmas okmánnyal.
  • Amennyiben a kiskorú a 14. életévét betöltötte, személyes megjelenés szükséges, személyazonosításra alkalmas okmánnyal,

 Továbbá:

  • Cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló személy: kérelmét a gondnok terjesztheti elő,
  • Cselekvőképességet korlátozó gondnokság alatt álló személy: amennyiben a korlátozás a névváltoztatás jogát is érinti - csak gondnokának hozzájárulásával kérheti születési nevének megváltoztatását.

 

Eljárási illetékek (igazgatási szolgáltatási díjak) meghatározása:

2021. január 1. napjától a névváltoztatási eljárásért egységesen – függetlenül attól, hogy korábban az ügyfélnek már engedélyezésre került névváltoztatás – 10.000 forint összegű igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

A korábbi szabályozástól eltérően a 10.000 forintot nem illetékbélyeg formájában kell a kérelmen megfizetni, hanem Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) Előirányzat-felhasználási keretszámlára átutalással kell a névváltoztatási kérelem benyújtása előtt megfizetni.

A számlaszám: 10023002-00299592-00000000

A közlemény rovatban fel kell tüntetni a „névváltoztatás” megjelölést, továbbá a névváltoztatással érintett személy születési nevét. Ha az érintett házassági nevet is visel, akkor a házassági nevet is rögzíteni szükséges a születési név előtt, az ügyfél beazonosíthatósága érdekében.

Az eljárás igazgatási, szolgáltatási díj megfizetését igazoló banki kivonatot a névváltoztatási kérelemhez csatolni kell.

Teljes vagy részleges költségmentesség a 469/2017. (XII.28.) Korm.rendeletben foglalt feltételek fennállása esetén engedélyezhető.

Költségmentes az eljárás, ha a névváltoztatásra kizárólag a hatóság korábbi adminisztrációs hibája miatt kerül sor.

 

Alapvető eljárási szabályok (kérelem benyújtásának módja, helye, ideje):

  • A születési név megváltoztatása csak magyar állampolgár részére engedélyezhető. A kérelmező kizárólag a saját, kiskorú gyermeke, a gondnokoltja vagy a gyámoltja születési nevének megváltoztatását kérelmezheti.
  • A szülő névváltoztatásának hatálya – erre irányuló kérelem esetén- kiterjedhet a szülő családi nevét viselő kiskorú gyermekek családi nevére.
  • A szülő családi nevének megváltozását a kiskorú gyermek születési anyakönyvi bejegyzésébe akkor is fel kell jegyezni, ha a szülő nem kérte a névváltoztatás hatályának a kiskorú gyermekre történő kiterjesztését vagy a gyermek nem a névváltoztatással érintett szülő születési családi nevét viseli. Ezért a kérelemben a kérelmezőnek a kiskorú gyermekei adatairól nyilatkoznia szükséges.
  • Kiskorú gyermek családi és utónevének megváltoztatását törvényes képviselője kérheti.
  • Kiskorú gyermek névváltoztatásához mindkét szülő hozzájárulása szükséges, kivéve, ha a gyermek sorsát érintő lényeges kérdések közé tartozó névváltoztatás tekintetében a szülői felügyeleti jogot kizárólag a kérelmet benyújtó szülő gyakorolja. Ha a bíróság a másik szülő szülői felügyeleti jogát megszüntette vagy a gyermek sorsát érintő lényeges kérdések vonatkozásában fennálló szülői felügyeleti jogát korlátozta vagy megvonta, a névváltoztatási kérelemhez a jogerős bírósági döntés másolatát csatolni szükséges. Ha a gyermek a 14. életévét betöltötte, a névváltoztatáshoz a gyermek hozzájárulására is szükség van.
  • Ha a szülői felügyeletet gyakorló szülők között nincs egyetértés a névváltoztatás kérdésében (pl. az egyik szülő szeretné a névváltoztatást, a másik szülő azonban ellenzi) a vitás kérdésben a gyámhatóság dönt. Ha a névváltoztatási kérelem benyújtását követően kerül megállapításra az, hogy a szülők között nincs egyetértés a névváltoztatás kérdésében, az ügyben keletkezett iratok áttételre kerülnek az illetékes gyámhatósághoz.
  • A névváltoztatás hatálya kiterjed a kérelmező nevét viselő házastárs házassági nevére.
  • A magyar hagyományoktól eltérő hangzású, történelmi név, régies írásmóddal írott családi név felvételét – különös méltánylást érdemlő körülmények kivételével – nem lehet engedélyezni.
  • Nem engedélyezhető személyhez fűződő jogot sértő családi név.
  • Utónévként főszabály szerint a magyar utónévjegyzékben szereplő, születési nemnek megfelelő utónév engedélyezhető. Az utónévjegyzék a www.nytud.hu oldalon érhető el.
  • A kérelmet indokolni kell, azaz, a névváltoztatási szándékot megalapozó okokat és körülményeket a kérelemben fel kell tárni.
  • Csak különös méltánylást érdemlő okból engedélyezhető újabb névváltoztatás az előző névváltoztatás hatályba lépésétől számított 5 éven belül.
  • A névváltoztatás engedélyezésének feltétele a külföldön történt anyakönyvi események (születés és házasság) hazai anyakönyvezése.

 

Névváltoztatási kérelmet az e célra rendszeresített nyomtatványon, személyesen kell benyújtani.

A nyomtatványt az anyakönyvvezető, illetve a hivatásos konzuli tisztviselő biztosítja.

 

Az ügyintézés határideje (elintézési, fellebbezési határidő):

45 nap. Az ügyintézési határidő Budapest Főváros Kormányhivatalánál a kérelem beérkezésének napján indul. A névváltoztatási kérelem ügyében hozott döntés a közléssel válik véglegessé, azaz, a határozat átvételének napján.

A névváltoztatási eljárásban meghozott döntés ellen fellebbezésnek helye nincs, az ügyfél a döntés ellen közigazgatási pert kezdeményezhet.


Az ügyintézéshez használt letölthető formanyomtatványok:

-

 

Igénybe vehető elektronikus programok:

-



Kapcsolódó jogszabályok jegyzéke:

  • 2010. évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról
  • 429/2017. (XII.20.) Kormányrendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
  • 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  • 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
  • 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról

 

A szülő névváltoztatásának átvezettetése a nagykorú személy anyakönyvi eseményén:

 Ha az ügyfél apjának vagy anyjának névváltoztatási eljárásban változott meg a születési neve, akkor a szülő névváltoztatásával járó adatváltozás átvezettetéséről az ügyfél erre irányuló kérelemére lehet intézkedni.

Az eljárásért sem illetéket, sem igazgatási szolgáltatási díjat nem kell fizetni. 

A kérelmet anyakönyvvezetőnél, hivatásos konzuli tisztviselőnél lehet benyújtani.

 

 

Kapuvári Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadás ideje:

Telefonos időpont egyeztetés ajánlott!

A hivatal ügyfélfogadási rendje:

hétfő:              800-1200 óráig

szerda:             800-1200 óráig

csütörtök:        800-1200 óráig és 1300-1600 óráig

 

Tájékoztatás az ügyfelet megillető jogokról és az ügyfelet terhelő kötelezettségekről:

A közigazgatási hatósági eljárásban az ügyfeleket megilleti a szakszerű, egyszerű, együttműködő és jóhiszemű eljárás, a törvény előtti egyenlőség és egyenlő bánásmód, a jogszabályban meghatározott határidőn belül hozott döntéshez való jog, valamint az eljárás során az anyanyelv használatának joga. Az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet. Az ügyfél köteles jóhiszeműen eljárni és együttműködni. Senkinek a magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére. Az ügyfél jóhiszeműségét az eljárásban vélelmezni kell, a rosszhiszeműség bizonyítása a hatóságot terheli.



Webkamera

WEBKAMERA TELJES MÉRETBEN ITT!

Linkajánló

Kapuvári Kormányablak

Magyarország.hu Kormányzati Portál

Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara


 


 

        

Copyright © 2007
Kapuvár Város Önkormányzata
 
Impresszum
Kérdések, információ: kapuvar@kapuvar.hu
 
Powered by webgyár
Design by Monokrome Vision